standard-title Tartásjavító Gerinctorna

Tartásjavító Gerinctorna

600x130

Tartásjavító Gerinctorna

Gerincünknek fontos mechanikai tulajdonságokkal kell rendelkeznie. Törzsünk tengelyeként egyszerre kell lennie rigidnek, azaz stabilnak és plasztikusnak, azaz mobilisnak. A stabilitás kiemelten fontos, mert alapját képezi a vertikális felegyenesedett testhelyzetnek. Tartja a fejet, támasztja a belső szerveket, védi a gerincvelőt. Stabil alapul szolgál a rajta eredő és tapadó szalagoknak, izmoknak. Mobilitása azért fontos, mert a legkisebb elmozdulást végezve a térben, gerincünknek harmonikusan, koordináltan, az egyes gerincszakaszoknak plasztikusan egymástól eltérő irányba kell elmozdulnia. Ennek a harmonikus működésnek az alapfeltétele a gerinc görbületeinek fiziológiás mértéke, erős törzsizomzat, helyes testtartás és annak megtartása különböző élethelyzetekben, pl: emelés, ülés  A mozgásszegény életmód, a helytelen testtartás és ebben a kóros helyzetben végzett terhelés hatására megbomlik az izomegyensúly. A gerincoszlop egyik oldalán az izmok túlfeszülnek, melynek következményeként a túlterhelt oldalon fokozott terhelés éri a csigolyákat. Az egyenlőtlen terhelés miatt alakulnak ki a különböző gerinc elváltozások. A rugalmatlanná váló izmok, szalagok stb. növelik a gerinc sérülésének veszélyét pl. esés, előrehajlás közben. A gerinc traumás sérülése után (csigolyatörés, fémrögzítés, gerinc szakasz elmerevítése) kiemelt fontosságú a gerinctorna végzése. Az operáló orvos engedélye után kezdhető el a gyógytorna. Figyelembe véve a sérülés idejét, a fémrögzítés helyét, ill. kiterjedését végzi a gyógytornász a kezelést.  Leggyakrabban azoknál fordul elő gerincprobléma akiknél:

  • nincs rendszeresen végzett testmozgás
  • állandó egyenlőtlen terhelés éri a gerincet 
  • helytelen testtartás figyelhető meg 
  • nincs gerinctorna törés, ill. műtét után
  • a már meglévő gerinc elváltozást nem kezelik gyógytornával 

A tartásjavító gyógytorna segítségével a gyengült izmokat megerősítjük, a feszes izmokat lazítjuk. A helyes testtartás megéreztetésével kialakítjuk vagy közelítjük a gerincgörbületek fiziológiás helyzetét. Ennek hatására a gerincre ható erők egyenletesebben oszlanak meg. A torna során nemcsak a hátizmokat erősítjük. Fontos a hasizmok, felső végtag izmainak, a medence körüli izmok, ill. az alsó végtag izmainak erősítése is. Funkcionális gyakorlatok végzésével az egész törzsizomzatot együtt dolgoztatjuk. Ezzel az együtt mozgással megelőzhetjük a sérüléseket, ill. a már meglévő gerinc elváltozások romlását. Életmódbeli tanácsokkal megelőzzük a gerincsérüléseket, ill. újabbak kialakulását. Fontos megbeszélni a helyes ülést, állást, hogyan emeljünk nehéz tárgyat, hogyan kertészkedjünk, konyhában, fürdőszobában hogyan tudjuk kímélni gerincünket.

Leggyakoribb diagnózisok és kifejezések, amikkel kezelőlapon találkozhatunk:  spondylosis, spondylolysis, spondylolisthesis, discopathia, posttraumás derékfájás, izomeredetű derékfájás, sacroileitis

Hiv.:     Dr. Jenny Sutcliffe: Hátfájás és gerincproblémák kezelése

            Balogh Ildikó: Mozgás ABC

Vélemény, hozzászólás?

Beolvasás…